Una dona que investiga un misteri, protagonista de la primera novel·la de Jav Folch

Les dones detectives han entrat amb força al món de la novel·la negra. Ja fa un temps que les investigadores estan guanyant terreny al camp de descobrir crims i treure misteris a la llum, però aquest fenomen ha quedat plenament evidenciat en concedir-se el premi Planeta a un llibre “La bèstia”, de Carmen Mola, el pseudònim sota el qual s’amaguen tres guionistes, que havia saltat a la notorietat literària gràcies a la trilogia de “la núvia gitana”, on la protagonista és la inspectora Elena Blanco.

Al Vallès també hi ha autors que s’apunten a aquest nou subgènere dins la novel·la negra. El molletà d’acollida Jav Folch, a la seva primera obra, “Los misterios de la guarida del oso”, que ja es pot comprar a Amazon, ens ofereix la història d’una jove forçada a ficar-se a detectiu, Natalie Valiente, a partir del suïcidi d’un soldat a la base militar on viu. Igual que Carmen Mola emmarca la seva última història en un Madrid assolat per la malaltia, a “Los misterios de la guarida del oso” els successos criminals es produeixen enmig d’una gravíssima epidèmia que ha assolat la humanitat.

A més, Jav Folch, s’allunya d’algunes de les pautes pròpies del gènere de la novel·la de suspens, habitualment molt realista, i introdueix diversos elements de les novel·les paranormals, molt populars entre el públic lector juvenil, i també en què se’n teixeix una història romàntica que sens dubte no deixarà ningú indiferent. Una història diferent, intrigant i que fuig de les convencions habituals.