
La meitat de les urgències ateses l’any passat a l’Hospital de Mollet no requerien atenció hospitalària i s’haurien pogut resoldre al CUAP Baix Vallès, ubicat a Santa Perpètua de Mogoda. En concret, de les 39.044 urgències registrades el 2024, 19.522 (un 50%) eren de nivell 4 i 5, és a dir, de baixa o mitjana complexitat.
Aquestes dades formen part de la nova campanya que impulsen la Regió Sanitària Barcelona Metropolitana Nord i els centres de salut del Vallès Oriental sota el lema “No em trobo bé, què he de fer?”, amb l’objectiu de promoure un ús adequat dels serveis d’urgències.
Segons explica Candela Calle, gerenta de la Regió Sanitària, “els CUAP són dispositius preparats per atendre urgències que no requereixen hospitalització, com febres altes, torçades, cremades lleus o descompensacions de malalties cròniques. Si els pacients van directament a l’hospital, sovint han d’esperar més temps perquè els casos greus tenen prioritat”.
Un recurs proper per al Baix Vallès
El CUAP Baix Vallès, situat al passatge de la Florida, 40, de Santa Perpètua de Mogoda, va obrir fa gairebé un any i dona cobertura als municipis del Baix Vallès, entre ells Mollet del Vallès, Parets, la Llagosta, Montmeló i Santa Perpètua. El centre està obert les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, i compta amb personal mèdic, d’infermeria i tècnic per oferir una atenció ràpida i resolutiva.
A més de visites mèdiques, el CUAP pot fer analítiques, radiografies simples, cures i sutures, i tractaments per traumatismes lleus, així com derivar al pacient a l’hospital si la situació ho requereix.
Reduir la pressió als hospitals
Amb aquesta iniciativa, el Departament de Salut vol reduir la pressió assistencial dels hospitals com el de Mollet i garantir que aquests se centrin en les urgències més greus o amb risc vital. “Si cada urgència s’atén allà on toca, hi sortim guanyant tots: pacients, professionals i el sistema”, assenyala Calle.
La campanya inclou cartelleria informativa i materials divulgatius que s’estan distribuint als CAP i espais públics del Baix Vallès, amb informació pràctica sobre què fer quan una persona es troba malament.
El missatge és clar: en cas d’urgència greu, cal anar a l’hospital; però davant d’una urgència lleu o moderada, el CUAP Baix Vallès és l’opció més adequada.


