
Han començat les obres d’enderroc dels antics mòduls prefabricats de l’Escola d’Educació Especial Can Vila de Mollet del Vallès. L’actuació suposa un pas important per desencallar la situació de les instal·lacions del centre i avançar cap al que ha de ser el Can Vila del futur: un nou equipament adaptat a les necessitats actuals de l’alumnat i dels professionals.
L’enderroc dels dos antics edificis permetrà recuperar 605 metres quadrats dins del recinte escolar i alliberar una superfície que, segons les previsions del projecte, ha de servir per avançar en la renovació de les instal·lacions. La licitació de les obres comptava amb un pressupost de 337.733,54 euros, IVA inclòs, i establia un termini d’execució de dos mesos.
Però la desaparició dels antics mòduls és només una primera fase d’un projecte més ampli. Quan la Generalitat va licitar l’enderroc, l’alcaldessa de Mollet, Mireia Dionisio, va explicar que aquesta actuació representava un nou pas en la renovació integral de Can Vila.
Un nou edifici dissenyat amb la comunitat educativa
El futur de Can Vila passa per la construcció d’un nou equipament. Segons va explicar l’alcaldessa, la previsió és que, abans de redactar el projecte definitiu, es posi en marxa un procés participatiu per definir com han de ser les futures instal·lacions.
En aquest espai de treball hi hauran de participar representants de la comunitat educativa, les famílies, els professionals del centre i l’Ajuntament de Mollet. L’objectiu és incorporar les seves aportacions per dissenyar un edifici que respongui adequadament a les necessitats pedagògiques, assistencials i funcionals de l’escola.
Aquest procés permetrà definir les característiques del futur centre abans de la redacció definitiva del projecte. La previsió anunciada és que les obres del nou equipament puguin començar l’any 2027.
Per tant, l’enderroc actual no posa per si sol punt final als problemes de Can Vila, sinó que constitueix el primer pas material d’un procés que ha de culminar amb la construcció d’un nou edifici i amb una solució definitiva per al centre.
“La base per projectar el Can Vila del futur”
El projecte pren especial rellevància després de la sentència favorable a l’Ajuntament de Mollet en el litigi amb la Generalitat. La resolució judicial va determinar que correspon al Govern català reconstruir o substituir els edificis 1 i 2 afectats, assumir el cost dels mòduls provisionals que va instal·lar l’Ajuntament i fer les actuacions de reforma, ampliació i millora necessàries.
Després de conèixer aquella sentència, el febrer de 2025, Mireia Dionisio va assegurar que la resolució judicial era “la base per projectar el Can Vila del futur” i va avançar la voluntat de treballar amb la Generalitat per garantir-ne el compliment.
La sentència estableix que la solució definitiva pot passar per una construcció substitutòria o per una intervenció sobre l’estructura existent, sempre que sigui tècnicament viable i compleixi les condicions adequades de seguretat. La resolució també subratlla la necessitat d’actuar amb celeritat, ja que els mòduls provisionals ocupen una part de l’espai exterior del centre i han condicionat el dia a dia de l’alumnat i l’accés dels vehicles de transport.
Una crisi que es remunta al 2022
Els problemes de Can Vila es van fer especialment visibles l’any 2022, quan van aparèixer esquerdes importants en dos edificis prefabricats instal·lats inicialment de manera provisional. Un informe tècnic va determinar que les estructures es trobaven en situació de ruïna tècnica i que s’havien de desocupar.
Per garantir l’inici del curs i evitar que desenes d’alumnes es quedessin sense espai educatiu, l’Ajuntament de Mollet va instal·lar de manera urgent dos mòduls provisionals al recinte.
Quatre anys després, l’inici de l’enderroc dels antics edificis suposa un nou avanç en la resolució d’un problema que ha condicionat el funcionament del centre durant els darrers anys.
Ara, el procés entra en una nova fase. D’una banda, l’enderroc permetrà recuperar espai dins del recinte. De l’altra, el procés participatiu anunciat haurà de concretar com ha de ser el nou Can Vila abans de la redacció del projecte definitiu i de l’inici de les obres previst per al 2027.
L’objectiu final, segons el plantejament anunciat, és que Can Vila disposi d’unes instal·lacions definitives, modernes i adaptades a les necessitats específiques de l’alumnat, i que es deixi definitivament enrere la provisionalitat que arrossega el centre des de la crisi dels antics edificis.


